• Writer's pictureCristin Trafikkskole AS

Vi har noen utfordringer om dagen 😳

Grunnet Covid 19 har vi en del utfordringer om dagen.

Vi ønsker å hjelpe alle så fort som mulig, men det kan dessverre forekomme litt ekstra ventetid i disse dager.

Det kommer for tiden mange henvendelser, og vi vil derfor forsøke å forklare noe av problematikken vi opplever, i dette innlegget.

Det tar lenger tid enn normalt å få førerkort nå.

På grunn av stadige endringer av restriksjoner i forhold til corona, varierer kapasiteten på NAF-banen ekstremt.

Vi bestiller og de avlyser, og vi må bestille på nytt.

Det åpnes for flere elever den ene uken, og neste uke begrenses antallet som kan delta. Banen ligger i Rakkestad, slik at det kan være forskjellige restriksjoner vi må følge i Indre Østfold og der. Vi må hele tiden forholde oss til de strengeste kravene.

Dette fører til at vi får svært uforutsigbare arbeidsuker.

Vi må hver uke flytte frem og tilbake på allerede oppsatte timer, for å tilpasse oss de nye tidene vi klarer å få tak i på banen.

Fordi man i tillegg må gjennomføre banekurset før man har lov å gå videre på trinn 4, med feks langtur og planleggingstur, må mye annen opplæring også flyttes, for de elevene som mister plassen de hadde på banen.

Vi flytter også timer for å tilpasse oss avbestillinger som kommer fordi elever er i karantene.

Dette fører til mye endringer på timeplanen, med svært kort varsel. At banen blir utsatt fører også til at det å bli ferdig med førerkortet, tar vesentlig lenger tid enn beregnet. Det er derfor vanskelig å si noe om når man kan forvente å få oppkjøring.

Vi får ukentlig flere forespørsler av elever fra andre skoler på om de kan få timer hos oss, fordi det er lang ventetid for å få timer på deres egen trafikkskole.

Vi tar for tiden ikke imot elever fra områder utenfor vårt eget distrikt på grunn av restriksjoner. Vi tar heller ikke imot elever fra andre skoler, da vi må prioritere våre egne elever nå.

Vi har ikke bedre kapasitet enn de andre.

Hele bransjen sliter.

I tillegg fikk vi en del ekstra utfordringer da en lærer måtte i karantene fordi det hadde vært en smittet elev i bilen, og som i etterkant er sykemeldt frem til 10.mai på grunn av en operasjon.

Når det gjelder førerprøver, er det slik at alle trafikkskolene må logge inn hver torsdag kl. 12.00, og grabbe til seg så mange prøver man klarer.

Det er bingo om vi får null, eller så mange vi trenger.

Ofte kræsjer Statens vegvesen sitt system, slik som idag, og da fikk vi null.

Dette er det samme for alle trafikkskolene. Vi er frustrerte over situasjonen, men det er ikke vi som styrer dette.

Vi får bare håpe på bedre lykke neste torsdag...

Samtidig øker ventelisten hos oss, da vi har en liste i prioritert rekkefølge på hvem som skal ha prøver.

Foreløpig har det vært slik hver torsdag, at vi får færre prøver enn de elevene vi har på lista, så lista vokser.

Ventetid på førerprøver hos Statens vegvesen er nå nærmere 10 uker. De pleier å stenge 3 uker i juli, og det fører til at elever som ikke har fått førerprøvedato nå, kan risikere at de ikke får oppkjøring før tidligst i august.

Vi prøver å gjøre vårt beste for å hjelpe alle, og beklager at vi ikke klarer å tilby timer eller førerprøver mer forutsigbart for tiden.

Nå går vi mot lysere tider, det er håp om at det blir færre restriksjoner fremover og vi skal fortsette å jobbe for at alle skal nå sine mål.

Vi beklager alle ulemper dette gir våre elever, og håper dere kan være litt tålmodige med oss i en litt krevende periode.

Ta gjerne kontakt med Kari på kontoret, (922 822 43), dersom det er noe mer dere ønsker å få svar på.